Leta i den här bloggen

torsdag, augusti 23, 2012

Min träning

Jag är nu inne på min andra vecka med pt och det är fortfarande bålträning som gäller. Häromdagen sa min tränare att jag redan visar resultat, att jag klarar vissa övningar bättre än vid första testerna. Det känns såklart kul men vi är inte färdiga med ryggen än, det känner jag.

Vad är det för övningar jag får göra då? Några exempel; ryggliggande knäuppdrag på foamroller (se bild), TRX (använder remmar som är låsta i väggen för att göra stående armhävningar och benböj), magliggande arm- och benlyft på boll och plankan, ca 5 x 20 sek nu i början. Sen får jag träna på att gå med en 12 kg kettlebell rakt över huvudet. Gör en del annat också men lite svårare att förklara.

Viktnedgången går långsamt, hittills har det "bara" blivit 2,5 kg (på ca 7 veckor) men jag försöker tänka att det är bra att det inte går för fort, blir nog lättare att hålla vikten sen. Dessutom har det varit sommar och det är svårt att undvika allt onyttigt. Man äter ute en del, glass ibland och några kalas som kommit i vägen. Men jag håller stenhårt på godis och även chips, har inte ätit något sådant sen i juni, och jag har avstått mycket annat. Har även druckit mindre vin än vanligt under dessa 7 veckor. Nu är sommaren snart slut och man kommer in i nya rutiner. Nästa vecka är alla ordinarie klasser tillbaka på gymmet och då ska jag börja träna lite step och spinning vid sidan om styrketräningen.

Är ute och promenerar en hel del också. Har tacklat av lite på mornarna, tyvärr, men försöker ta igen det på kvällarna istället. Jag och Jenny brukar gå ihop, igår gick vi 6 km. Sen måste jag slå ett slag för vardagsmotionen. I och med att jag åker kollektivt till jobbet blir det ju en del motion till och från tåg och bussar. Även om jag sitter ganska mycket stilla på kontoret blir det en del vardagsmotion för att överhuvudtaget ta sig till jobbet. Ibland går jag till och från stationen i Falkenberg och det tar ca 30 min.

I nedan övning ska jag ligga på en foamroller (en rulle alltså) och hålla armarna rakt upp. Jag ska lyfta ett ben i taget och långsamt sätta ner det. För att inte rulla av måste jag spänna hela bålen. Lite knepigt men jag har blivit bättre. Nu har vi ändrat övningen lite så att jag sänker en arm samtidigt som jag lyfter benet. Bad sambon prova och han gjorde övningen utan problem, men så har han ju en stark rygg också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar