Leta i den här bloggen

onsdag, augusti 29, 2012

Göteborg vs. Halmstad

Jag har två hemstäder om man nu kan säga att man har det. Frågar någon varifrån jag kommer säger jag ”Göteborg”, där har jag ju bott större delen av mitt liv. Men jag bor och trivs oerhört bra i Halmstad. Många kanske kan tycka att Halmstad mest är en sommarstad men det håller jag inte med om. Såklart livar stan upp på sommaren men det gör väl de flesta kuststäder då turisterna kommer. Halmstad är ju ändå en mellanstor stad eller en hyfsat stor småstad, vilket man vill. Och det finns ett lagom utbud av mycket. I Göteborg finns nästan för mycket. Jag tänker mycket på det här med mina städers för- och nackdelar. Har därför gjort plus- och minuslistor.

PLUS HALMSTAD
Lagom stort, det mesta finns på cykel- eller gångavstånd
Ingen storstadsstress, skön atmosfär som gör mig gott
Känns tryggt och säkert med en mindre stad
Mysig stad, mycket fint att titta på
Platt, perfekt cykelstad!
Närheten till havet och naturen
Närheten till motorvägen och tåget norrut

MINUS HALMSTAD
Nästan allt är stängt på söndagar
Alla affärer stänger 18 på vardagar
Sämre utbud i affärerna än i storstäderna
Kollektivtrafiken är inte lika utbyggd
Har fått två cyklar stulna i den här stan
Hallandsposten kommer inte på söndagar
Bioutbudet är inte speciellt stort
Vad gör man en regnig dag?

PLUS GÖTEBORG
Finns alltid nåt att göra
Spårvagnar och bussar går mest hela tiden
Butikernas öppettider
Butikernas utbud och utbud av butiker
Göteborgs-Posten kommer på söndagar – bästa tidningen
Stort bioutbud
Härlig fikakultur
Man hittar alltid nya kvarter att upptäcka
Lagom liten storstad, inte för stor

MINUS GÖTEBORG
Jag blir lätt uppstressad i stan
Man måste planera mer då avstånden är längre
Kuperat, jobbigt att cykla överallt
Det tar lite längre tid att ta sig ut till havet
Dyrt att försäkra sin motorcykel
Man kan faktiskt ledsna på kollektivtrafik

Jag bodde i Halmstad under mina studieår, 2000 till 2005, flyttade därefter "hem" till Göteborg men bor sedan februari åter i Halmstad. Jag kommer nog bli kvar ett tag men man vet aldrig vad som händer. Kanske får jag värsta hemlängtan om några år och tvingar med mig sambon norrut. Eller så flyttar vi nån annanstans, har en dröm om att testa att bo i NY! Man måste ju inte vara Halmstadbo på livstid ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar