Leta i den här bloggen

fredag, mars 22, 2013

Götebosska

Jag är ju från Göteborg och kommer nog alltid ha en längtan dit. Känner starkt för min hemstad och läser GP på nätet i princip varje dag. Har även söndagsprenumeration på GP eftersom Hallandsposten inte kommer ut på söndagar.

Idag läste jag på gp.se om vad som är typiskt "götebosskt" och det har varit en omröstning där man får rösta på både en person och en företeelse. Kolla här.

Här är resultatet hittills.
Måndag 11 mars: Kurt Olsson (Lasse Brandeby) och ordet "tjôta".
Tisdag 12 mars: Leif "Loket" Olsson och Göteborgs fiskauktion.
Onsdag 13 mars: Tomas Tengby och Cortègen.
Torsdag 14 mars: Glenn Strömberg och IFK Göteborg
Fredag 15 mars: Ingemar "Ingo" Johansson och Färska räkor.
Måndag 18 mars: Lasse Dahlquist och Halv special.
Tisdag 19  mars: Poseidon samt Kal och Ada.
Onsdag 20 mars: Henrik Lundqvist och Gothia Cup
Torsdag 21 mars: Sten-Åke Cederhök och uttrycket "E du go eller?".

Igår vann alltså företeelsen "E du go eller" och jag kan inte låta bli att skratta för mig själv för det säger jag ofta till min sambo, haha! Det är ett så perfekt uttryck, framför allt när det gäller ens käresta. Han tycker säkert samma om mig men i södra Halland har de inte ett lika bra uttryck som han kan använda på mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar