Leta i den här bloggen

torsdag, mars 28, 2013

Bambatant

I Göteborg växer man upp med begreppen bamba och bambatant. Det är två himla bra ord som inte finns mer än i Västsverige. Det tycker jag är lite synd faktiskt.

Läste den här artikeln i GP: Bambatant nekade elev mat

Häromveckan hörde jag ordet skolbespisningspersonal på nyheterna, onödigt långt och krångligt. Varför inte lansera bambabegreppet i hela Sverige? Det underlättar ju för alla! Kanske kan låta lite nedvärderande att kalla personalen för tanter men jag tror inte att bambatanterna i Göteborg har något emot det, det är så vedertaget och de vet ju att de kommer kallas för det. Och några gubbar såg jag då aldrig röken av som barn. Visserligen är jag mycket för jämlikhet så fram för bambagubbar!!

Detta hittade jag på Wikipedia:
Bamba är ett dialektord för skolbespisning. Ordet används i officiell svenska i Göteborgsområdet och även i stora delar av Västergötland, men även i Kiruna. Det bör inte ses som ett slangord, utan snarare som ett dialektalt ord.
Ordet bamba kan ha uppkommit ur ett slarvigt eller barnsligt uttal av barnbespisning, men ordets etymologi är inte slutgiltigt fastställt. Även om ordet bamba tidigast har belagts till 1957, antas det ha förekommit redan under 1940-talet. Den vardagliga termen bambatant syftar på ett skolmåltidsbiträde.

Klassisk bambatant. FOTO: SCANPIX
Här är en bild på en klassisk bambatant! (Foto: Scanpix)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar