Leta i den här bloggen

söndag, september 16, 2012

Min bästa kompis Johanna

Johanna och jag har känt varandra i 21 år nu. Jag var 14 och hon var 12 när vi för första gången träffades på en camping utanför Norrtälje sommaren 1991. Hon har i efterhand berättat för mig att jag var helt tokig i New Kids On The Block (det minns jag) och att jag tyckte hon var jättekonstig som inte diggade dem. Det gjorde ju alla tonåringar på den tiden, men det är klart, hon kunde ju skylla på att hon inte hunnit bli tonåring.

Jag och Johanna har en underbar vänskap och jag vet inte vad jag skulle ha gjort utan henne! Hon bor i Eskilstuna så jag har henne inte nästgårds precis men hon finns ändå alltid nära mig. Vi har under åren sett till att träffas minst ett par gånger per år och ofta mer än så. Men på telefon och mail hörs vi flera gånger i veckan, ja, ibland t.o.m. flera gånger om dagen och det är inte sällan timslånga samtal. Hon känner mig utan och innan och kan ge mig stöd och råd när jag behöver. Hon är den som funnits där när jag haft hjärtesorg och lyft upp mig som bara hon kan. Hon har väglett mig när det gäller jobb och karriär, granskat mina ansökningar och kommit med värdefulla tips. Vi pratar allvar, vi pratar trams och allt däremellan. Vi har så himla kul ihop och extra roligt är det när vi träffas. Då är vi som unga tjejer igen. Vår vänskap har gått igenom olika faser och kommer förmodligen fortsätta göra det. Under vårt vuxenliv har mycket hänt och vi har haft möjlighet att ställa upp för varandra båda två. Vänskapen har prövats men har stått pall för allt.

Till helgen ska vi träffas och bo på hotell i Jönköping. Det blir ungefär halvvägs för oss båda. Det ska bli så himla mysigt att umgås riktigt ordentligt och det blir mer kvalitetstid när vi inte är hemma hos någon av oss. Inget annat som stör och vi behöver inte laga mat själva eller pilla med annat som det ofta blir att man gör. Jag längtar verkligen till helgen! Och dessutom har jag idag insett att det på fredag är exakt fem år sedan jag började dricka (och tycka om) rött vin! Det ska vi minsann fira med lite rödtjut :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar