Leta i den här bloggen

måndag, mars 03, 2014

Filmen Philomena

Sitter just nu och kollar på Oscarsgalan, klockan närmar sig 04 på natten/morgonen. Har precis ammat stumpan o njuter av min egentid när mina älsklingar sover.

Nu ska jag berätta om en av mina bästa filmupplevelser någonsin. Igår såg jag Philomena. Den som gillar filmer som baseras på en sann berättelse och är ett drama bör se den här. Det är helt underbart att vara på bio när upplevelsen är så stark som den var för mig igår. 
En kompis berättade för några veckor sedan att hon sett filmen och att hon tyckte den var jättebra. Jag ville redan då se den men tyvärr gick den inte här i Halmstad. Inte då vill säga, men nu. Jag har alltid gillat Judi Dench och hon gjorde rollen som Philomena så förbaskat bra! Hon är nominerad för "best actress in a leading role".

När jag kom hem från bion idag var jag så tagen av filmen och skulle berätta för sambon vad den handlade om. Jag kom inte långt innan rösten sprack och jag berättade om handlingen med gråten i halsen. Han vet hur känslosam jag är inför såna här filmer och jag är nog extra känslosam nu när jag har barn själv. 

Jag har alltid älskat att gå på bio och har brukat gå ganska ofta. Jämfört med mycket annat är det ju inte speciellt dyrt heller. Men sen vi fick barn blir det inte lika ofta. Vi har varit på bio tillsammans en gång sen Emmie föddes men man måste ju inte alltid gå ihop. Jag lärde mig under mina singelår att det inte är läskigt eller ens konstigt att gå själv. Det är många som gör det. En gång för flera år sen satt Sven Wollter framför mig, han hade också gått ensam på bio. 

Du som ibland tänker att du skulle vilja se en viss film men som, av en eller annan anledning, aldrig kommer iväg; se till att göra det! En film är så mycket bättre på bio och vissa filmer ska ses på bio, så är det bara. Ordna barnvakt, gå med en kompis eller gå själv. Jag vill verkligen uppmana er till att unna er en bioupplevelse. Välj en film du verkligen vill se och köp goa biopopcorn. Du kommer inte ångra dig! Jag hänger gärna med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar