Leta i den här bloggen

fredag, mars 14, 2014

Fotokurs för föräldralediga

Jag går just nu en fotokurs hos ABF som heter "Fotografering för föräldralediga". Det är en kurs som handlar om att lära sig hantera sin digitala systemkamera från grunden. Vi är fem mammor med bebisar mellan 3 och fem månader. Teori varvas med praktik och den här veckan var vi ute och fotograferade. Vi fick i uppgift att fotografera bl a; en byggnad, ett barn, en blomma (eller annan makrobild), en person i rörelse och något mjukt.  
En kurskollega fotar mig med iphonen.
Det är jättekul, även om läraren är lite ostrukturerad :). Man lär sig massa nya saker som man inte annars hade lärt sig. Det tar lite tid att ta till sig all ny information bara, men det gäller att testa sig fram, läsa lite och fotografera och utvärdera. Dessutom är det en kul aktivitet att göra tillsammans med andra mammor som har samma mål med fotograferingen som jag, att ta fina bilder på sitt lilla barn. Sen vill jag såklart bli duktig på att fota annat också men huvudsyftet med att jag skaffade kameran är ju att ta kort på Emmie.

Här är några av bilderna jag tog. Efter att vi alla hade fotograferat tittade vi på vissa utvalda bilder i hop med läraren och kommenterade. Han kom med tips och förslag till förbättring och vi fick själva också kommentera.
Byggnaden där vi håller till när vi har teori.

Nyvaken liten tjej som ser aningen sur ut. Men bilden blev bra :)

Min makrobild som också blev ganska bra. Gräset är suddigt i bakgrunden men katten är i fokus.
Här är jag och Emmie under en paus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar