Leta i den här bloggen

fredag, mars 21, 2014

Beröm och komplimanger

Det här med att ge beröm och komplimanger till andra, varför är det så svårt? Eller svårt är det ju inte men för mig blir det ofta att jag inte ger en komplimang även om jag tänker på det. Av nån märklig anledning tappar jag bort det alltför ofta när det pratas om andra saker. Häromveckan träffade jag en vän som jag inte sett på ett tag och jag tyckte hon var så fin i håret, men jag sa aldrig det till henne. Jag var så upptagen med att prata om annat och vi pratade mest om våra små döttrar.

Det handlar ju inte bara om att ge en komplimang för hur någon ser ut eller beröm för vad någon gjort utan också för hur någon är. Det är ju så enkelt och kostar ingenting. Dessutom föder komplimanger ofta fler komplimanger, inte sagt att man måste ge en tillbaka bara för att man fått en komplimang av någon annan. Tänk, ibland kan en komplimang göra en så glad att man tänker på den hela dagen! Även om det är jag som ger en komplimang brukar glädjen mottagaren visar göra även mig glad.

Har du någon gång fått en komplimang av en okänd person som du gått förbi? Det har jag och man blir ju så glad! Man skiner verkligen upp. Jag minns när jag en gång för ett par år sen såg en tjej i så snygga brallor (knallrosa!). Gick efter henne på perrongen på Centralstationen i Göteborg och bestämde mig till sist för att ge henne en komplimang (och eventuellt fiska fram vart de var köpta). Hon blev så himla glad och jag fick veta att hon köpt dem på Vero Moda och att de kostade 399 eller två för 699:- Behöver jag säga att jag gick dit och köpte två par i olika färger. Faktum är att en kompis till mig sen påpekade hur snygga brallorna var och gick och köpte två par hon också :)
Här är brallorna jag köpte! Fattas ett par kilo innan jag kan ha dem igen för väl på sitter de som ett smäck!
Jag ska försöka bli bättre på att ge beröm och komplimanger, både i stort och smått. Nu vill jag säga; Lisa, jag tyckte du var jättefin i håret när vi sågs förra helgen! Mamma, du vet att jag tycker du varit (är!) grym med träning och viktnedgång men jag vill säga det igen. Kanonbra är du! Lillebror, jag tycker att du är en bra pappa!

En sista fundering; hur många gånger skrev jag ordet komplimang(er) i det här inlägget? ;-)

2 kommentarer:

  1. Tack tack! Kul att få en komplimang så här på fredagskvällen! Får passa på att ge en tillbaka - du är alltid så piffig och snyggt klädd, tycker inte jag är det lättaste som nybliven mamma men du lyckas!

    SvaraRadera
  2. Va roligt att höra! Det är verkligen inte alltid man känner sig så piffig men det blir lite lättare när man kommer i sina vanliga kläder igen :)

    SvaraRadera