Leta i den här bloggen

onsdag, juli 17, 2013

Sambon gästbloggar

Hej!
Dags för sambon att göra ett gästinlägg. 
Idag åkte vi till Markaryds älgsafari ihop med mina föräldrar, systrar kusiner och moster. 
Jag å papps tog bilen eftersom hunden (Lovis) inte fick åka tåget. Det var en snitslad bana på 3 km som gick igenom ett älghägn och ett bisonoxhägn. Älgarna var snabbt framme då det vankades frukost från tåget / bilarna. Farsan stack ut en liten kvist genom rutan men älgen såg snabbt att en större smaskigare kvist fanns gömd inne i bilen. På en sekund stack den in hela huvudet och norpade åt sig kvisten, se bild.
Huvudet var ganska rejält men hade precision som en kirurg när den snodde åt sig käket. Vi skrattade gott och det var inte sista gången älgarna var inne i bilen. 

Sen åkte vi genom hägnet till bisonoxarna. Den största vägde 1400 kg. Inget man går ur bilen och klappar direkt. 

Senare åkte vi till ett mysigt fik vid Lagan runt Markaryd och köpte glass i solen. 

På kvällen bytte jag ut batteriet till min motorcykel som krånglat hela sommaren.
Det håller laddningen dåligt och ett nytt kostar 2000 bananer alltså vill man vara säker på att batteriet är kass innan man byter. Jag chansade på ett Biltemabatteri med samma ampere dock med något lägre effektleverering vilket krävs till twin-motorcyklar. Det kostade en femhundring och verkar fungera utmärkt.

Tack för mig , kanske återkommer någon gång. 

1 kommentar:

  1. Vilken härlig utflykt - blev inspirerad att åka dit! Kram från Farhult

    SvaraRadera