Leta i den här bloggen

torsdag, februari 25, 2016

Lillasysters födelse

Idag är lillasyster tre dygn gammal och vi har ännu inte bestämt namn till 100 % så därför kallar jag henne lillasyster eller lillan här på bloggen ett tag till. Vi har haft en underbar tid sedan i måndags då hon föddes. Det började redan i söndags morse då vattnet gick. Vi åkte upp till förlossningen för kontroll på eftermiddagen och det beslutades om igångsättning dagen därpå om det inte kom igång av sig själv. Vilket det inte gjorde så i måndags morse var det dags! Vi hade förberett oss mer denna gången både genom att träna andning och att tänka igenom vad som var bra och dåligt under förra förlossningen. T.ex. var jag väldigt noga med att jag denna gång skulle få ryggbedövning vilket inte hanns med sist.

Allt gick fantastiskt bra denna gång, min andning hjälpte mig mycket och sambon var peppande och gav massage. Jag fick ryggbedövning som var helt underbar! Halleluja säger jag bara :) Från att jag fick värkar till att hon var ute tog det nog bara 2-3 timmar. Personalen var fantastisk och jag kände mig mer delaktig denna gång, jag var med och kunde känna att jag upplevde förlossningen mer vaket vilket kändes så härligt! Det är helt klart en stark upplevelse och ett riktigt fint minne att ha med sig för all framtid!
Nyfödd lillasyster på mammas bröst. Kärleken är omedelbar och så stark!
Godaste mackorna man kan tänka sig!
Läkaren undersöker lillan och hon får OK på alla tester.
Lillan i plastbaljan på BB.
Det var många som födde barn i Halmstad samma dag som oss så det var fullt på BB. Sambon fick inte plats att sova över så jag fick dela rum med en annan omföderska. Det gick såklart bra men helst hade man ju velat ha sambon där. Om inte annat för lite avlastning när lillan ville vara vaken när inte mamma ville det och jag var ordentligt trött. Men han kom på morgonen igen och vi hade då bestämt att vi ville åka hem den dagen om allt var i sin ordning. Allt var grönt med läkaren men vi skulle vara vaksamma på lillan då vattenavgång alltid innebär en infektionsrisk (dock fick jag antibiotika i samband med igångsättningen). Vi åkte hem när hon var precis ett dygn gammal.

Här kommer några mobilbilder från de senaste dagarna.
Lillan sover gott sin allra första natt utanför mammas mage.
Emmie träffar sin lillasyster för första gången. Omedelbar syskonkärlek!
En selfie med mina DÖTTRAR!!
Superfina blommor kom med bud från mormor och morfar.
Äntligen dags att fixa till sig och då är bärsjalen perfekt!
Nu njuter vi till tusen av att vara hemma tillsammans hela familjen. Vi försöker lära känna vår nya familjemedlem och ta dagen som den kommer utan massa måsten.

Livet känns fantastiskt! Tänk att jag är tvåbarnsmamma nu. Två underbara barn har jag, det känns som att jag vunnit högsta vinsten på lotto!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar