Leta i den här bloggen

måndag, februari 08, 2016

Första lediga dagen

När sambon åkte till jobbet imorse gick jag och Emmie upp och hade en mysig morgon. Vi har haft en lugn och skön dag. Det har varit ganska ruggigt väder men på eftermiddagen sprack det upp för en stund och vi gick till lekplatsen. Det var inga andra där vilket kändes lite konstigt. När vi var där igår var det fullt med folk. 
Nu när jag inte jobbar får Emmie bara gå 15 timmar på dagis per vecka. Vi har valt att låta henne gå tis, ons och tors 9-14. Så imorgon är det tänkt att hon ska få leka med sina kompisar. Men under kvällen har hon fått feber så vi får se hur hon mår imorgon. Kanske får hon bli hemma med mamma imorgon också. Jag slipper ju vabba i alla fall. Om hon blir sämre hoppas jag verkligen inte att lillasyster vill komma ut än. Vore jättejobbigt att behöva lämna bort Emmie när hon är sjuk. Men jag känner inget ännu så jag tror det ska klara sig. 

2 kommentarer:

  1. I Göteborg är det också bara 15/timmar per vecka och vi kan inte välja utan det är tis-tors som gäller. Men. Fram till förlossningen och några veckor efter har ni rätt att ha henne där fulltid även om du inte jobbar.... Den möjligheten hade i alla fall vi och det är nog samma i hela landet troooooor jag?! Kolla upp om det är något du känner att du behöver för att vila upp dig.

    Innan Tim kom lät jag Jack gå kortare dagar, typ 9-15 men varje dag. Sen hade vi Jack hemma de tio första dagarna men jag vet många som lämnar storasyskonet alldeles i början. Sen hade vi kunnat köra 15 timmar men Jack hemma från förskolan i två månader (feb+mars). Vi gjorde så för att hålla oss så friska som möjligt. Trots det hade Jack influensan och Tim var lektid typ konstant från att han var en vecka stackaren. Det är nackdelen med att få andra barnet på vintern tycker jag.
    Hoppas att ni håller er friska och lycka till med förlossningen!

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!
    Vi kunde välja mån till fre 9-12 eller tis till tors 9-14. Tror de flesta tycker tre dagar á fem timmar är smidigast.
    Apropå antal timmar innan bebis kommer så har jag kollat upp det med kommunen då det var missvisande info på hemsidan. Det verkade först som att vi skulle kunna ha Emmie på fulltid fram till bebis kommer och även en månad efter. Men det gällde inte om man slutade jobba innan förlossningen. Tyckte det var ganska märkligt för de allra flesta väljer väl att "gå hem" iaf ett par veckor innan bf. Fick till svar att regeln gäller de som blir sjukskrivna eller de som föder innan de hunnit gå ner i tid.
    Oavsett mår jag än så länge tillräckligt bra för att kunna ha Emmie på dagis "bara" 15 timmar. Så jag klagar inte

    SvaraRadera