Leta i den här bloggen

måndag, juni 17, 2013

Min sambo följer med!

Egentligen är det väl inget att vara stolt över men jag är det ändå. Sambon följer med mig på alla Mvc-besök och det verkar inte alla andras killar/makar göra. Idag var vi på Mvc och vi kunde konstatera att av de övriga ca sex tjejer som satt i väntrummet var det ingen som hade mannen med sig. Och det har varit så vid våra tidigare besök också, nån enstaka kille har man sett där men de flesta tjejer verkar gå själva.

Tidigare hade jag inte tänkt så mycket på att sambon borde följa med mig på varenda besök men efter att ha läst Martin Melins bok Coola pappor ändrade jag inställning. 

Graviditeten angår ju oss båda lika mycket även om det är jag som bär barnet. Och jag kan ju aldrig välja att inte gå dit och det är jag som tar det på min flextid så varför ska det inte vara samma för sambon. När vi är där tillsammans får vi precis samma information istället för att jag ska återge vad barnmorskan sagt. Han får samtidigt som jag höra hjärtljudet och kan ställa egna frågor till barnmorskan, vilket han också brukar göra. Förra gången vi var där och när barnmorskan hade tagit blodtrycket på mig (hade ganska lågt) bad sambon att hon skulle ta på honom också, det gjorde hon så gärna och vi skrattade gott, alla tre :) Vi bokar in tider som passar oss båda och idag var det dags att boka in alla tider fram till förlossningen. När barnmorskan föreslog ett datum i augusti utbrast sambon "då kan inte jag" och vi fick hitta ett annat datum. 

Sen kan det ju hända att något oväntat dyker upp som gör att han inte kan följa med och då kan jag såklart gå själv nån gång men jag är jätteglad att vi gör detta tillsammans. Det känns så roligt med dessa besök, det handlar ju om vår bebis och vår framtid. 

3 kommentarer:

  1. En undran bara - får inte du gå till MVC på arbetstid? Det vet jag att många (trodde faktiskt det var alla) arbetsgivare tillåter.

    SvaraRadera
  2. Två tillfällen fick jag gå på arbetstid och de är redan förbrukade. Resten får jag ta på flextid. Fick höra att tanken är att man ska gå utanför arbetstid men jag som jobbar kontorstider kan ju inte det.

    SvaraRadera
  3. Daniel följde också med varje gång och det är vi båda mycket glada för! BM tog bb på honom :-) kramis
    Liljan

    SvaraRadera