Leta i den här bloggen

torsdag, juni 06, 2013

Intensiva dagar i stora staden

Så var det torsdag morgon och nationaldagen. Ikväll ska vi på Broadway och se Peter Jöback i Phantom of the Opera. Det ser jag så mycket framemot! Apropå Broadway, i förrgår kväll gick vi till Theatre district och Times Square (hänger liksom ihop) och det var något av det häftigaste jag sett! Jag har sett det på bild förut men kunde inte fatta hur stort och häftigt det var i verkligheten! Och tyvärr kan bilderna inte göra det rättvisa. Det är sån puls där så det finns inte!

Vi köpte New York pass och har sparat in många dollar. Exempel på vad vi gjort och sett; Empire State Building, 9/11 Memorial center, båttur runt Manhattan, cykling i Central Park och Top of the Rock (kvällsutsikt från Rockefeller Center). Vi går såklart jättemycket och det känns verkligen i fötterna. Min ork tryter en del så vi tvingas minska på tempot emellanåt. Metro Card har vi för hela veckan så vi åker mycket tunnelbana och buss också, avstånden är ju stora här. 

Jag vet inte hur många säkerhetskontroller vi gått igenom sen vi kom hit och köa gör man till de flesta sevärdheter. Att just köa och stå still har jag extra svårt för nu när jag är gravid så jag försöker sätta mig ner eller gå på stället. För övrigt är jag väldigt förundrad över hur mycket personal det är överallt. Det finns folk anställda bara för att ropa This way, Sir!, Watch your step! och Step into the line! Och det är många längs vägen som gör detta. Dessutom finns det alltid uniformerad personal som bara står och ofta säger de automatiska artighetsfraser (utan mening) som Hope you have a good day!, How are you today, Sir?, Have a great day! och Good morning, Sir! De tittar inte ens alltid på en när de säger det och sen hör man hur de säger precis samma till snubben bakom :) Men det hör ju till här. De är väldigt hjälpsamma här, finns alltid någon att fråga. 

Efter två dagar med varmt och härligt väder (ca 22-23 grader) ska det bli lite sämre idag och imorgon med mulet och en del regn. Så vi tänkte passa på att shoppa vilket vi inte gjort så mycket än.  

Det är verkligen underbart att vara här! Det är en stor upplevelse att bara vara här. Overkligt och väldigt annorlunda mot livet där hemma. Konstant ljudnivå var man än är, som tur är har vi det ganska tyst på hotellrummet. 

Nu är det dags att gå ut och hitta ett frukostställe, vi tar ett nytt varje dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar