Leta i den här bloggen

söndag, april 28, 2013

Sugen på att köpa en systemkamera

Sen en tid tillbaka har jag tänkt mycket på att skaffa en systemkamera. Jag känner många som har det, och deras bilder blir ofta väldigt fina. Det verkar väldigt populärt numera att som amatörfotograf köpa sig en sjysst systemkamera och lära sig mer om fotografering. Innan har jag tänkt att jag inte vill släpa på en stor och tung kamera men jag börjar få upp intresset för fotografering och vill lära mig att ta fina bilder och då blir det förhoppningsvis mer som en hobby och då skulle det nog inte kännas lika klumpigt att ha med sig kameran. Sen känns det såklart som ett gyllene tillfälle att skaffa en bra kamera när man ska få barn. Och hinna lära sig sin nya kamera innan barnet kommer. Bebisen är beräknad till september så vi har ju gott om tid i sommar att bli hyfsat duktiga på en ny kamera.

I helgen var jag inne i en fotoaffär i Göteborg och bad om hjälp. Jag förklarade att jag ville skaffa mig en systemkamera för nybörjare men att jag inte ville ta mig vatten över huvudet. Den ska inte vara för dyr och inte för avancerad. Säljaren jag pratade med var mycket trevlig och förtroendeingivande och efter lite prat om vilken prisnivå jag tänkt mig och hur avancerade/enkla kamerorna är idag visade han en modell han tyckte skulle vara helt rätt för mig. En Canon Eos 600D. Han visade mig hur man kunde fota med det medföljande objektivet men att det vore bra att köpa till ett annat objektiv och lätt byta ut för att få in mer ljus. Det var verkligen jätteintressant och jag kände verkligen att det här vore nåt! Jag blev grymt inspirerad! Det skulle dessutom medfölja en speciell fotobok som skulle vara en perfekt nybörjarguide. Sambon var inte med så jag sa att vi får återkomma. Å ena sidan vill jag köpa den nu men å andra sidan ska jag hålla mig lite. För det första ska vi fråga sambons svåger som är duktig på kameror vad han tror om den här. Sen kan vi ju faktiskt spara en hacka på att köpa kameran i New York, för att vara helt krass. Men i så fall måste vi kolla upp hur det är med garanti, det måste vara en global garanti om vi ska köpa den där. Sen vill jag gärna ha den där fotoboken också... Men jag har ändå tänkt gå en fotokurs på nätet så jag kanske skulle klara mig utan boken ändå.

En systemkamera blir nog hushållets investering för skatteåterbäringen i juni :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar