Leta i den här bloggen

tisdag, april 02, 2013

Kostråd till gravida

Har varit inne på Livsmedelsverkets hemsida för att kolla vad det är jag inte ska äta som gravid. Förutom vad det står att jag inte ska äta står det vad jag bör äta. Och jag känner mig som en icke ansvarsfull blivande mamma när jag inser att jag inte följer den listan speciellt bra.

Från Livsmedelsverket
Ät gärna:
  • 500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre frukter
  • fisk 2–3 gånger i veckan, se fisklistan nedan
  • lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag
  • lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning
  • kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag
  • potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, i första hand fullkornsalternativ.
Jag kan ju säga att jag inte äter någon som helst fisk men det har jag tagit upp på Mvc och jag äter Omega3-kapslar istället. Äter frukt varje dag men inte såna mängder och definitivt inte två portioner grönsaker, så gott är det faktiskt inte. Mjölk dricker jag den röda och min yoghurt är ingen lättvariant... Jag har bregott på mackan och vi använder riktigt smör till matlagningen. Ägg, bönor, linser eller ärtor äter jag då verkligen inte varje dag. Snarare aldrig. Nån gång då och då äter jag äggröra, that's it. Kokta ägg tycker jag inte om. Sista punkten uppfyller jag hyfsat ändå. Jag kanske borde skämmas men det gör jag inte, äter som jag alltid har gjort tycker jag och det tror jag kommer funka bra. Jag är i alla fall duktig med mina vitaminer och Omega3-kapslar, fastän jag inte tycker om att svälja dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar