Leta i den här bloggen

måndag, juni 09, 2014

Stockholmshelgen

Vilken panghelg vi hade i Stockholm! Jag vill inte verka för käck och överdriven men så lyckligt lottad jag är som har en så underbar familj och vi har haft så roligt hela helgen! Vi har hittat på mycket och träffat flera personer under helgen men det har bara varit kul och det har Emmie också tyckt. Hon har varit i sitt esse i princip hela tiden. Första natten bodde vi hos min lillebror Martin och hans sambo Janna och vi fick sova i Sixtens rum. Janna hade sytt världens sötaste lilla dress till Emmie, hon är så duktig på att sy! Egentligen kommer den inte till sin rätt på bilden. Får se om jag kan lägga ut ett bättre foto en annan gång.
Denna fina dress hade Janna sytt till Emmie. Otroligt söt med kaniner på!
Jag och sambon på väg till Gamla stan.
På lördagen tog vi tunnelbanan in till stan och strosade runt i Gamla stan innan jag och sambon skulle bege oss upp på taken. I förlovningspresent av mina föräldrar fick vi för snart två år sen ett presentkort från Live it och det var det vi nu utnyttjade i form av takvandring. Förra året var det så många saker jag inte fick göra när jag var gravid så vi fick vänta ett år till.
På den gula byggnaden till vänster om Riddarholmskyrkan vandrade vi. Det är det gamla Riksdagshuset, idag Kammarrätten.
 Det var en otroligt härlig och ljummen dag i Stockholm. Lite lätta moln men vi gick i t-shirt 43 meter ovanför marken. En guide var med och höll historielektion, mycket intressant!
Här balanseras det på takåsen.
 Vidare till min kusin Sandra som sen i mars har skaffat sig en egen lägenhet i närheten av Globen. Det var otroligt fint där och Emmie har inte träffat henne sen dopet men hon blev så förtjust i henne direkt. Så fort Sandra tittade på Emmie blev hon jätteglad. De var så fina ihop! Sandra bjöd på en kanongod lunch med jordgubbar och glass till efterrätt och vi satt och pratade länge. Hon är (som jag skrivit innan) min lillkusin men hon känns inte så liten längre. Otroligt klok och varm tjej!
Hemma hos min kusin Sandra som precis flyttat in i ny lägenhet i Stockholm.
 Ett par timmar senare var det dags för nästa anhalt, Radisson Blu Royal Park Hotel i Frösundavik alldeles intill Hagaparken där Kronprinsessan Victoria bor med sin familj i Haga slott. Vi bodde ju på det hotellet förra året men det strulade till sig en aning med bokningen och vi fick bo i ett konferensrum. Efter att jag klagat fick vi en ny övernattning som kompensation och den passade vi på att utnyttja nu. Första gången på hotell för Emmie och hon fick sova i egen spjälsäng.
Picknick vid Brunnsviken i närheten av Hagaparken.

En liten Emmie som är för glad och pigg för att sova.
Efter att hela familjen vaknade av sambons ovanligt höga larm kl 7 myste vi i sängen tillsammans innan vi tog oss upp och gick till frukostrestaurangen. Något av det bästa med att bo på hotell är ju frukosten och den gick inte av för hackor här. Det var varmt ute redan kl 8 och vi satt ute och såg ut över vattnet.
Detta hotellrum fick vi som kompensation för strulet förra året.
Som sista anhalt innan vi skulle bege oss tillbaka till Västkusten tog vi en fika med en kompis till sambon vid Fjärilshuset i Haga som ligger bara ett par km från där han bor. Jag kan verkligen rekommendera att fika i Hagaparken och strosa runt där. Otroligt fint och mysigt en skön sommardag! Jag har varit där förut men inte i Fjärilshuset innan. Stockholm är en stad jag vill besöka varje sommar och nu har jag all anledning att göra det när jag har både bror och kusin som bor där.
En mysig fikastund vid Fjärilshuset i Hagaparken innan hemfärd.
En späckad helg men ändå inte stressig. Bara roliga saker och en dotter som är så lätt och underbar att ha med sig, hon sprider sån glädje och gör både oss och de hon träffar på glatt humör. Tack till alla som vi träffade för att ni gjorde vår helg så härlig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar