Leta i den här bloggen

onsdag, juni 25, 2014

Midsommarhelgen i Kiruna

Nu ska jag berätta lite om hur vi hade det i Kiruna under midsommarhelgen. Jag har ju redan skrivit om hur kallt det var när vi landade och det var kallt och dåligt väder de andra dagarna också. Det snöade på kvällen när vi kom, midsommarafton och midsommardagen. På söndagen åkte vi hem och då regnade det ordentligt istället, temperaturen hade då tagit sig upp till fem grader. På midsommarafton, tillika bröllopsdagen, var det dessutom väldigt blåsigt så det kändes som minusgrader i min sommarklänning. Men men, nog om det. Vi slapp mygg i alla fall!
En vimpel vajar och träden är gröna på midsommarafton.
Kiruna kyrka är verkligen en fantastiskt vacker kyrka! Den blev vald till Sveriges vackraste byggnad i början av 2000-talet och det är lätt att förstå när man sett den och varit inne i den. Tidigare har jag varit på Mintons dop och även på julotta i den kyrkan och det var väldigt speciellt. Och nu var det dags att få uppleva min brors bröllop där.
På väg upp till kyrkan.
Brorsan väntar vid altaret.
Minton kör sin syster Mindra och deras mamma och morfar går bakom.
Milian ville inte stå fint bredvid sina syskon så han la sig ner :) En stund senare somnade han i knät på brudtärnan. 
Det nygifta brudparet har precis sagt JA!
Alla gäster blåser minisåpbubblor på brudparet men pga kylan fick vi göra det i festlokalen istället för på kyrktrappan.
Jag och min älskade familj.
Pernilla med sin brudtärna (kusin Åsa). Jag blev helt förälskad i hennes klänning som visade sig vara en Pernilla Wahlgren.
Emmie var glad och nöjd nästan hela kvällen. 
Jag höll ett litet tal till brudparet. 
Minton med rosa färg i håret och sina fina kläder. Både han och lillebrorsan var så fina i sina kostymer.
Mamma, Pernilla, pappa och Björn. Svårt att få alla att titta i samma kamera samtidigt. 
Det var väldigt god mat som serverades och de hade gjort så fint i lokalen! Allt gick i rosa, som man kan tänka sig när det gäller min svägerska. Hon är tokig i rosa så det var inte förvånande att hon valt en rosa brudklänning. På kvällen blev det dans till liveband och Emmie sov genom det höga ljudet utan problem men vi kände att det var dags att gå vid midnatt så att hon fick sova i säng och vi också :)

På midsommardagen ville vi hitta på något trots det dåliga vädret och jag, sambon och lillebror Martin och Janna bestämde oss för att åka på en guidad tur ner i gruvan. Det var superkul och så otroligt intressant! Det är svårt att fatta hur stort LKAB faktiskt är och då menar jag inte bara gruvans storlek. De levererar 90% av all järnmalm inom EU och det utvinns motsvarande sex Eiffeltorn i gruvan per dygn! LKAB förbrukar 1,7% av Sveriges totala energiförbrukning! Det var så himla intressant att lära sig om gruvan och dess historia. Det går inte ens att återge här. För den som ska till Kiruna någon gång kan jag bara uppmana till att besöka gruvan.
På väg ner i underjorden...
Vi var på 540 meters djup men de är nere på 1365 meter och borrar.
Såna här lastare används till att samla upp järnmalmen som fallit ner efter borrningen.
Sambon och Emmie högst upp på Luossavara (tidigare gruva där man bröt malm) med gruvan i bakgrunden.
Kiruna med en del av gruvan till höger i bild.
En annorlunda men kul midsommarhelg är över. Jag tror inte att jag kommer besöka Kiruna igen men jag kommer varmt kunna rekommendera och ge tips för den som ska dit. Jag har varit där både sommar och vinter och det är speciellt båda delarna. Tror dock att jag gillar vintern bäst för då får man uppleva riktig vinter och kyla. Mycket snö och inget slask!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar