Leta i den här bloggen

måndag, april 28, 2014

Spontan tripp till Köpenhamn

Lördag morgon 08.32, familjen ligger i sängen. Sambon säger: "Ska vi ta och åka till Köpenhamn idag?" Jag tvekade men ångrade mig och sa efter en liten stund; "Jo, det gör vi! Vilken härlig idé!" Det tog nog inte mer än två minuter för oss att bestämma oss och då skuttade vi upp ur sängen för att hinna med tåget 10.04.

Tåget var fullknökat och folk stod och satt lite överallt, glada 50-plussare satt runt omkring och pratade högt och pimplade på. Vi tvivlade på att vi skulle fixa att åka med Emmie hela vägen till Köpenhamn så vi hade planer på att gå av i Helsingborg och fortsätta med nästa tåg men som tur var gick festargänget av just där, de skulle nog över till Helsingör. Tågresan gick annars hur bra som helst och tiden gick fort, det kändes skönt att slippa ta bilen. Vi har ju bara 10 min promenad till stationen i Halmstad och tåget tar 2 timmar och 20 minuter till Köpenhamn och då kommer man mitt in till stan.
Emmie sov en del av resan, trots allt oväsen och trängsel. 
Här åker vi över Öresundsbron. 
Framme på Köpenhamns centralstation.
Vi hade verkligen en kanondag i Köpenhamn! Vädret var underbart, Emmie var på strålande humör och det var så himla kul att göra något så spontant och roligt. Vi åt god mat, glass, pölse och danskt wienerbröd :) Vi sa flera gånger att detta var en jättekul grej att göra och att vi måste göra sånt här fler gånger. När vi gick förbi Tivoli blev vi lite sugna på att gå in där men vi skippade det den här gången. En annan gång ska vi absolut gå in där men då får vi försöka få med några fler så att vi kan hjälpas åt med barnen om man vill åka nåt. 
Gatumagi! Hur funkar detta?
Vår lilla tjej!
Jag i myllret.
Mysiga Nyhavn i bakgrunden.
Jag frågade vakten om vi fick ta kort men han svarade inte, log bara finurligt. 
Det blev en heldag, vi åkte med 10-tåget och kom hem med 21-tåget. I Köpenhamn var vi sex timmar och det kändes ganska lagom. Vi strosade mest och gick vart vi kände för. Eftersom det var en spontan tripp hade vi inte bestämt något alls i förväg men såklart blev det Ströget och Nyhavn. Vi var som värsta turisterna och när vi kom till Amalienborg var jag lite töntig och ville att sambon skulle fotografera mig och Emmie vid en av vakterna. Sån är jag inte hemma men är man på resa får man vara lite töntig :)

Vår Köpenhamnsresa kommer jag leva på länge. Jag kände mig så oerhört glad och lycklig med min familj när vi gick där. Det var så himla rätt att hitta på en sån här sak så jag kan bara uppmana alla andra att göra en spontan dagsutflykt. Om man vaknar upp en ledig dag, vädret är underbart och man inte har något bokat, stick iväg och gör nåt annorlunda. Jag är helt säker på att det inte hade känts lika speciellt och kul om vi hade planerat den här resan i förväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar