Leta i den här bloggen

onsdag, oktober 12, 2016

Emmies 3-årskontroll

Idag var det dags för Emmies 3-årskontroll på BVC. Jag minns hur hon vid 2-årskontrollen var allt annat än samarbetsvillig. Hon vägrade mätas och vägas så det slutade med att jag fick väga mig med henne i famnen och sen väga mig själv och räkna av min vikt. Och vi fick lägga henne på mätbordet istället för att stå under mätpinnen på väggen. Men idag gick det fantastiskt! Kanske för att vi hade förberett henne väl. Vi har pratat om det hemma sista dagarna och vi vägde henne på vår egen våg imorse. På vägen till BVC sa jag att Emmie skulle få mäta mamma först och att jag också skulle väga mig på vågen.
Jag: "Hur lång tror du att mamma är?"
Em: "Du är jättelång. Och du har stor mage."
Jag: "Hmm, det tar mamma som en komplimang..." 

Jag: "Du får berätta att du är en stor tjej och att du inte har blöja längre."
Em: "Ja, det ska jag göra."
Lite lek i väntrummet innan vi kom in.
Emmie berättar om vad hon ser på bilderna och vad man gör med det hon ser. 
 Hon pratade otroligt mycket och det första hon sa var "Jag har ingen blöja!" :-)
Eva, bvc-sköterskan, la först fram två bilder, ett äpple och en bil och frågade Emmie vilket man kunde äta. Emmie pekade på äpplet. "Vad kan man åka?" frågade Eva. "Bilen" sa Emmie och pekade på den. Och sen la hon fram fler och fler bilder och frågade om dem. Emmie var jätteduktig och svarade rätt på alla bilder och pratade mycket runt omkring. När Eva antecknade frågade Emmie "Vad skriver du för nåt?". Eva svarade först inte så Emmie frågade igen, haha. Då sa Eva att hon skriver ner lite namn så hon inte ska glömma dem. 
Hon får rita på ett papper.
Emmie fick dessutom hoppa jämfota och sparka en boll. Allt gick superbra. Emmie gick sen glatt upp på vågen (efter mamma vägt sig) och hon vägde precis som hemma; 13,1 kg. Sen fick Emmie se Eva mäta mamma och då ställde hon sig själv glatt under mätpinnen som visade att Emmie är 96,8 lång. Hon följer sina linjer perfekt men ligger under medel (som hon alltid gjort och förmodligen alltid kommer göra). I mitt eget "hälsokort" från när jag var barn kan jag se att jag en månad före min tre-årsdag var 90 lång och vägde 12,8 kg. Så det stämmer ju ganska väl med Emmies vikt. Men jag var uppenbarligen väldigt kort. 

När allt var klart fick Emmie gå ut i väntrummet och leka igen och jag pratade lite med Eva. Hon berömde Emmie väldigt mycket för språket. Hon sa att hon pratar både mycket och hela fina meningar. Hon var otroligt samarbetsvillig (tack och lov, säger jag) och väldigt duktig på alla delarna som testades. Mamma blev såklart otroligt stolt! Vi pratade mycket om sagoläsning och jag sa att vi läser varje dag, både för att det är mysigt och bra för språket. Det märks sa Eva. Och hon betonade att det verkligen är viktigt att läsa mycket för sina barn. Så det går i helt rätt riktning känner jag. Jag älskade att läsa böcker när jag var ung och jag tror och hoppas att det smittar av sig till mina barn. Jag och sambon gör allt för att det ska bli så i alla fall.

96,8 lång är den här tjejen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar