Leta i den här bloggen

måndag, maj 12, 2014

Jag har sytt!

De senaste veckorna har jag varit sugen på att sy ett påslakanset till Emmie, det borde vara ganska lätt har jag tänkt. Men jag har ingen symaskin så jag passade på hemma hos mamma i helgen. För säkerhets skull köpte jag även en mönsterbeskrivning (25 kr) men den hade vi inte så mycket nytta av. Det bästa hade nog varit att mäta kudde och täcke men jag hade inte gjort det innan jag åkte så jag tänkte att beskrivningen skulle vara perfekt.
Mamma klipper tyget, som tyvärr inte är riktigt trådrakt vilket ställde till det lite.
Mamma nålade och jag sydde :)
När mamma var på jobbet tog jag en spillbit och testade att sy ett solskydd till Emmies vagn. För att ha sytt det direkt från en enkel idé i huvudet är jag väldigt stolt över hur bra det blev. Men jag får se om jag köper ett annat tyg och gör ett nytt som är lite mindre. Detta är ju inte direkt det mest passande tyget för att sy solskydd men jag ville bara testa.
Solskydd på G!
Färdigbäddat!
När jag kom hem märkte jag att kudden i Emmies säng är mycket smalare än vad örngottet är så det är nästan 10 cm för brett... Men det har jag vikt in och sen får jag ta och sy om det nästa gång jag kommer åt symaskin. 

Jag måste säga att jag tycker att det var väldigt kul att sy och jag inser att jag verkligen vill ha en egen symaskin. Det ska jag skaffa när jag har mer plats i huset. När jag var yngre tyckte jag mycket om syslöjd och minns att jag hade femma i det nån gång i högstadiet. Men det är gamla meriter som jag inte kan leva på idag. Är inte alls speciellt duktig på att sy och därför var det skönt med mamma som "handledare" :) Men nu när jag har sytt ett påslakanset inser jag att det inte var så svårt och jag skulle kunna göra ett nytt mycket bättre och smidigare. Jag ska absolut sy fler för det är kul att ha något som man gjort själv.
Solskydd och örngott till lilla kudden i vagnen.

1 kommentar:

  1. Din kreativitet är oändlig! Så himla fina saker du gjort :)
    Kram,
    Alexandra

    SvaraRadera