Leta i den här bloggen

fredag, maj 16, 2014

Barndomstankar

Det är först nu när jag fått barn som jag verkligen börjat reflektera över min egen barndom och mitt föräldraskap gentemot mina föräldrars. Det är verkligen intressant och jag frågar mamma då och då om hur det var när jag och mina bröder var små. Jag inser alltmer hur bra, bekymmersfri och lycklig barndom jag har haft. Det är något som jag nog till viss del tagit för givet innan men alla barn har ju inte det lika bra. Och då menar jag inte materiellt för det är ju inte det en lycklig barndom handlar om. Jag menar det som vi fått uppleva som familj. Att vi alltid hittat på saker både hemma och på semester. 

Nån gång när jag var liten skaffade vi husvagn och efter det var vi iväg på husvagnssemester minst fyra veckor varje sommar och även en del under resten av året. Idag är jag ingen husvagnstyp men oj så skoj det var som barn att åka runt i Sverige och campa. Många lekkamrater (sedermera gamla hederliga brevvänner) träffade man på campingar och många sommarland och djurparker har vi besökt. Vi har faktiskt konstaterat att jag och mina bröder har varit i Sveriges alla landskap. Sverige är så himla fint och har så mycket roligt för barn. Jag längtar tills Emmie blir lite större då vi ska åka med henne till Kolmården, Astrid Lindgrens värld, Liseberg, Junibacken men också gå på cirkus, åka skridskor och allt möjligt som man kan göra på hemmaplan. Allt vi kommer hitta på kommer berika både mig, sambon och Emmie. 
Helena, två år, hoppar studsmatta på Fårups sommarland. Än idag älskar jag att hoppa studsmatta :)
1982 åkte vi återigen till Fårup, pappa och jag ror båt och kramas på studsmattan.
Emmie är ju fortfarande ganska liten men vi håller just nu på och planerar vad vi ska göra och vart vi ska åka i sommar. Vi har sex veckor ledigt tillsammans. Det blir vår första sommar och semester som familj. Det känns oerhört stort och speciellt! Till att börja med ska vi till Stockholm en weekend i juni och några veckor senare ska vi flyga till Kiruna på bröllop. Det blir Emmies första flygresa.

Jag njuter av nuet men ser samtidigt framemot allt vi ska göra tillsammans i framtiden. Såg ett annons från Lalandia häromdagen och jag som älskar badland tänker att det kommer bli jättekul att göra sånt med Emmie när hon är lite större. Att se och uppleva saker genom hennes ögon kommer vara en stor glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar