Leta i den här bloggen

fredag, november 08, 2013

Dags att börja träna

Imorgon lördag är det fem veckor sen förlossningen. De första två veckorna kände jag av en slags träningsvärk "down under" men sen ett par veckor har jag känt mig ganska prima faktiskt. Förutom de X antal extra kilon jag bär omkring på. Senaste veckan har jag tänkt mer och mer på det här med träning. Och då menar jag gymträning och inte bara promenader. Varje dag är jag ute och går med barnvagnen, försöker vara ute och gå minst en timme, ofta blir det mer, men vädret påverkar lite såhär års. Men nu vill jag börja träna på riktigt, svettas och få ta i lite. Jag har googlat på det och överallt står det att man ska vänta minst åtta veckor, till efter man varit på efterkontroll hos barnmorskan på MVC. Jag ska dit den 4 december och det är ju ett tag kvar till dess. Jag mailade min barnmorska på BVC och frågade vad hon tyckte, om jag kunde smyga igång med lite gymträning och vad jag i så fall borde tänka på. Fick ett "pekpinnesvar", att jag inte skulle börja träna förrän tidigaste efter åtta veckor och löpning först efter tre månader. Jag blev väldigt snopen och lite besviken över det svaret. Det måste ju vara individuellt och man måste ju kunna starta lite försiktigt. Jag har ju inte varit på gymet sen i maj tror jag. Mamma tipsade mig då om att maila min barnmorska på MVC som jag tycker är så himla bra. 

Såhär skrev jag:
Jag mår prima och känner mig fullt återställd. Skulle därför vilja komma igång med gymträning så smått. Jag har hört att det bör gå minst åtta veckor innan man börjar träna men är inte det individuellt? Jag har inte tänkt köra på som vanligt, har ju inte tränat på länge så det får ju bli en smygstart. Vad tror du om det? Finns det vissa övningar jag bör undvika eller vissa kroppsdelar som inte får belastas? Barnmorskan på BVC tyckte att jag ska avhålla mig minst åtta veckor från gymet och minst tre mån från löpning. Vill gärna höra din åsikt också. 

Fick ett väldigt bra svar tillbaka utan pekpinnar. Hon ansåg liksom jag att det är individuellt när man kan börja träna och uppmanade mig att börja lite lätt. Hon tyckte att jag ska tänka på att träna axlar och nacke eftersom man ofta blir lite spänd när man sitter och ammar. Jag ska träna bäckenbotten och kan börja träna löpning när jag känner mig redo för det. Tack! säger jag bara!
Idag när jag var ute på promenad gick jag förbi gymet och bad dem starta mitt medlemskap igen från och med söndag. Då ska jag träna! :) Och sen ska jag basta efter det. Sååå sugen jag är på att basta, har varit hela sista veckan faktiskt. Att få nån timme för sig själv ser jag som en bonus. Såklart älskar jag att vara med Emmie men det ska ändå bli lite skönt att få lite egentid. 

Sen jag tränade sist har SATS lanserat en personlig träningsplan som man får fram genom att fylla i uppgifter om sig själv och sina mål med träningen. Mitt huvudmål är att gå ner i vikt, såklart. Har ca 11 kg kvar till vikten jag hade innan jag blev gravid. Vill gärna gå ner dem så fort som möjligt så att jag kommer i mina gamla jeans (är en bit kvar...) och under våren hoppas jag slipa till mig så att jag är lite mer fit för beachen nästa år. 

1 kommentar:

  1. Härligt Helena! Träna smart så kommer det gå toppen. Mailar om en bok ang träning efter förlossning.
    Kramis Charlotte

    SvaraRadera