Leta i den här bloggen

söndag, augusti 14, 2016

Fixat under semestern

Nu är snart semestern slut (sambon börjar jobba imorgon igen) och jag ska försöka blogga lite mer regelbundet. Tiden och lusten till bloggen har varit på sparlåga i sommar när vi haft massa annat skoj för oss.

Men nu tänkte jag skriva lite om vad vi hunnit med att fixa under semestern när det gäller huset. Detta har varit vår andra sommar i huset men eftersom jag var illamående i princip hela juli förra året har årets sommar varit så mycket bättre! Och vi har kunnat göra mycket mer tillsammans, både fix med huset och att hitta på kul saker. Vi har varit måna om att inte bara jobba med alla "måsten" på huset utan att också hinna med roliga saker med familjen och vi tycker att vi har lyckats ganska bra med det. Men det innebär såklart att vi har massor kvar att fixa med vilket vi får ta pö om pö, lite i höst och mycket under nästa år. 
Sambon satte snygga spotar i altanen som lyser fint på kvällen och natten. Styrs av skymningsrelä som den övriga utebelysningen.
Min fina Göteborgstavla i hallen.
Jag har länge önskat mig en tavla över Göteborg för att ha en koppling till min hemstad. För ett tag sen fick jag upp ögonen för en fotograf som tar superfina kort över Göteborg och lägger ut dem på Facebook. Han säljer alla bilder och man kan själv välja vad för typ av tavla man vill ha. Jag valde en i canvas och motivet är Lilla Bommen, småbåtshamnen i centrala Göteborg. Läppstiftet till höger och Göteborgsoperan till vänster. Visst är den fin!
Känns verkligen hemma att komma hem till denna vy :-)
Vi börjar fylla på dekorsten.
På framsidan har vi nu haft våra Silverpäron ett tag men det har sett lite trist ut eftersom vi hela tiden planerat att lägga på dekorsten. De senaste dagarna fick vi fixat med det. Först la vi på markduk och sen öste vi spade efter spade i skottkärran och hällde på. Det tog sin lilla stund men det blev så bra! Vi är absolut inte klara för vi ska plantera fler växter men vi kände ändå att vi ville få gjort detta så att det är hyfsat fint så länge. När vi sen ska plantera fler växter är det bara att ta undan lite sten och skära ett snitt i markduken. 
Dekorstenen på plats! Halvfärdigt men ändå en bra bit på väg. 
Minialtandäck!
Sambon har också snickrat ihop ett mindre altandäck som vi ska ha på framsidan. Där ska vi sitta soliga vår och höstmorgnar och äta frukost. Typ :-) Sen ska det bli ett snyggt trä-räcke som gör att det blir lite avskilt och privat. Till vänster om däcket och framför ska vi plantera växter, lite större buskar, perenner och blommor. Det kommer bli superfint!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar