Leta i den här bloggen

torsdag, augusti 18, 2016

Konferens

Är nyss hemkommen från Malmö där jag varit på konferens/mässa i två dagar. Redan i vintras bestämde jag mig för att följa med på Kommek som arrangeras vartannat år och är en stor mässa för alla som jobbar med ekonomi och styrning i kommuner, regioner och landsting. För den som inte vet jobbar jag som controller. Senast jag var där var 2010 och då var mässan sådär bra om jag ska vara ärlig. Men i år var den riktigt bra och jag blev väldigt inspirerad av att lyssna på intressanta seminarier inom olika ämnesområden.

Dessa seminarier lyssnade jag på:
Ny styrning - behovet av tillit och innovation
Framtidsjobben finns i välfärden
Så skapas en flödesorienterad och självförbättrande verksamhet i världsklass
I heta stolen - välfärdens mäktigaste kvinna
Kvinnor, män och alla vi andra
Det makroekonomiska läget
Jämlik vård - styrning mot ökad kvalitet och minskade kostnader

Det var faktiskt ganska lyxigt att få åka iväg ett par dagar och låta sambon vara hemma med barnen. Dels träffade jag ju kollegor och fick "egentid" och dels fick jag bo på hotell och äta god hotellfrukost. Nu har jag fått ny energi och det känns inte så långt bort att börja jobba i november igen.
Invigningen inleddes med en orkester som spelade pampigt inne i Malmö arena.
Invigningstalare var bl.a. civilminister Ardalan Shekarabi. Han var dessutom föreläsare på mitt första seminarium. Han var väldigt intressant och bra, gillar honom skarpt!

Träffade några vänner som jobbar i andra kommuner på mässan, hade inte träffat dem på flera år! Så det var väldigt kul.
Ca 3200 deltagare från hela landet åt lunch tillsammans. 
På kvällen gick vi ut på japansk restaurang. Jag åt roasted duck, mycket gott och annorlunda!
Cheesecake med smak av lime och ingefära. En annorlunda men god kombo :-)
Inne på Malmömässan, många utställare från branschen.
Fika, godis och glass fanns det gott om. Och gratis är ju gott!
Moi :-)
Nordeas chefsekonom Annika Winsth höll en otroligt bra föreläsning om det makroekonomiska läget! Vill lära mig mer!
Sista föreläsningen var faktiskt inte så värst bra, intressant ämne men alla är inte lika bra på att nå ut till sin publik. 
Nu är jag föräldraledig 2,5 månader till. Sen ska jag nog hinna med två konferenser/kurser innan året är slut. Jag längtar inte tillbaka just nu men när jag väl ska börja jobba tror jag nog att jag kommer vara sugen på att komma igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar