Leta i den här bloggen

tisdag, augusti 23, 2016

Längtar efter blommor och färg

Mycket har hänt på framsidan senaste månaderna men något som saknas är färg. Mer växter ska det bli, både gröna och färggranna. Vi håller på och spånar på vad vi ska plantera och hoppas få fixat med det under september, i alla fall en del. Jag längtar verkligen efter att få en vacker och färggrann framsida. Just nu är det för mycket ljust och vitt. Men vi får ge sig till tåls, inte lönt att stressa fram något. Det har ju tagit oss ett tag att ha kommit så här långt och det känner vi har varit värt väntan. Man lär sig mycket på vägen, inspireras av andra och känner efter hur vi vill ha det.
Emmie är enda färgklicken på vår framsida just nu. 
Inget i brevlådan ännu...
Vår klematis blommar! Faktist det enda vi har planterat i marken som blommar :-)
Inspiration från annans trädgård. Fick veta att detta är Kärleksört. Himla fin tycker jag!
Sån här tror jag vi kommer plantera på framsidan, finns olika färger. 
Fin buske som jag inte vet vad den heter. Hade varit fin i vår trädgård. 


6 kommentarer:

  1. Hej,
    Får jag undra hur stort erat hus är? Och garaget? Räknas det som en byggnad i och med att det är kopplat?
    Vi spekulerar på en tomt utanför detaljplan men det finns bara förhandsbesked på 150+20. 150 känns för litet då jag vill ha nästan exakt samma planlösning som ni har och 20 känns också för litet då vi vill ha dubbelgarage. Ahhhh. Tomten är så fin men om det inte går att få bygglov på drömhuset vete sjutton hur vi gör.
    -Jenny-

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny,
    Vårt hus är 179 kvm exkl garaget som är på ca 35. Så totalt ca 215. Garaget klassas som biarea.
    Förstår att det känns tveksamt att bygga om ni inte får bygga det hus ni egentligen vill. Det är ett stort projekt, både ekonomiskt och i tid och engagemang så det måste kännas rätt i magen. Det är mitt tips!
    Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK för att du svarade.
      Min magkänsla är att får vi inte bygga det vi vill avstår vi. Ska man ut med så många miljoner vill jag inte kompromissa med en sådan stor grej som planlösning. Ska på "visning" imorgon och då ska jag ta reda på hur det ligger til och om förhandsbeskedet är det som gäller eller om det går att utökal. Tomten är stor (1000 kvadrat) så en byggnad på 200+50 borde inte var omöjligt - hoppas jag. Vi får se.
      -Jenny-

      Radera
  3. Lycka till! Meddela gärna hur det går :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså. Tomten är såååååå fin. Plan med grymt solläge och lugnt fastän det är centralt. Men. För att komma till skola/förskola/buss/allting måste man korsa en 70-väg på eget bevåg. Har pratat med Mölndals kommun som redan jobbar på en lösning. Övergångsställe där är inte aktuellt eftersom det ger falsk säkerhet och ökar olyckor. Istället kommer det att byggas någon form av refug och förmodligen blir det hastighetsbegränsning. Men. Det känns ändå inte bra i magen. Våra killar skulle behöva passera över där minst två gånger varje dag, säkert fler ju äldre de blir och...nej...det går inte. Visst om det hade byggts en bro eller en tunnel men det blir nog inte lösningen tyvärr. Skit. Vi letar vidare men det känns trist. Och förhandsbeskedet skulle nog gått att öka upp till ett bygglov som passar oss trodde mäklaren men säkerheten är det som stoppar oss.
      Husdrömnen får leva vidare. Vi bor bra och har inte bråttom men ojojoj så sugen jag är nu! Har koll på två områden i Mölndal/Mölnlycke men vet inte när det blir byggstart. Jobbigt att vänta flera år när jag har hela inredningen klar i huvudet nuuuu.
      -Jenny-

      Radera
    2. Förstår att ni avstår iom säkerheten för era killar. En sån sak går givetvis före allt! Lycka till i den fortsatta jakten på drömtomten!

      Radera