Leta i den här bloggen

måndag, juni 06, 2016

Nellies dop

Igår döptes vår yngsta dotter och det blev en väldigt fin dag trots en sorgsen inledning. Min morfar gick nämligen bort natten till igår. Visserligen väntat men såklart ledsamt ändå. Jag tror att Nellie hjälpte många av oss att vara glada och se det som en glädjens dag istället för sorgens. Jag berättade för prästen om morfars bortgång innan dopet för att han skulle känna till det och även förstå ifall han såg att vissa var ledsna. Då föreslog han att vi skulle tända ett ljus för morfar innan dopet vilket vi tyckte var en bra idé. När han skulle inleda dopet sa han några ord om min morfar och frågade Emmie om hon ville följa med honom och tända ett ljus. Och till vår förvåning följde hon med honom utan tveka. Det var oerhört gulligt att se!
Emmie på väg tillbaka efter att ha tänt ljus för sin gammelmorfar.
Sedan kunde dopet börja och till vår stora glädje var Nellie lugn och tyst, hon sov för det mesta, och Emmie skötte sig också strålande. Faster Camilla som också var fadder hjälpte Emmie hälla upp dopvatten i dopfunten och även tända dopljuset. Jag läste en egenskriven dikt som handlade om våra barn som vi är stolta föräldrar till.
Emmie fick träffa sin kusin Sixten som bor i Stockholm, tyvärr träffas de inte så ofta men det är stark kusinkärlek mellan de två. Det går inte att ta miste på! Så söta när de helt på eget bevåg tuffade ut ur kyrkan hand i hand.
Kan det bli gulligare?

Är alla med? :-)

Sixten får hjälpa lillkusinen så hon inte snubblar. 
Här kommer lite fler bilder från dagen.
Vackra Söndrums kyrka en solig junidag!

Jag med min underbara familj, sambon och våra två döttrar. 

Emmie var tagen av stundens "allvar" och var inte trotsig det minsta. 

Jag och mitt stora hjärta efter att dopakten är över. 

Många fina presenter fick Nellie. Vi visade ett bildspel på datorn då projektorn inte ville fungera. 

Nellie i morbror Martins trygga famn, också fadder. 

Den fina doptårtan, supergod var den.
En del av alla fina presenter var specialgjorda för just Nellie vilket gläder oss såklart. Se bara på dessa tre presenter! Övriga presenter är vi också väldigt tacksamma för!
Denna fina fotoram är svårt att göra rättvis på foto. Men man ser att namn, datum och vikt m.m är ingraverat i glaset. 

Sixtens mamma Janna har sytt denna fina kanin!

En badcape med "Nellie" och en krona broderat på huvan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar