Leta i den här bloggen

måndag, juni 13, 2016

Bröllop i Stockholm

I helgen har jag och Emmie varit i Stockholm medan Nellie fick vara hemma med pappa. Min lillebror Martin skulle gifta sig på Skansen där det i lördags anordnades drop in-bröllop, något som Skansen har varje år i juni. Vi tyckte inte att det skulle funka så bra att dra med Nellie i Stockholm då vi visste att det skulle innebära mycket väntan och åka runt i stan. Eftersom hon ändå flaskmatas bestämde vi att jag och Emmie åker upp själva då hon har otroligt mycket glädje av sin kusin Sixten som bor i Stockholm och jag såklart ville kunna vara med på bröllopet. Vi tog bussen till tågstationen i Halmstad, därifrån tåget till Göteborg där vi mötte upp mina föräldrar och åkte gemensamt upp till Stockholm (dock olika vagnar) och till sist vidare med pendeltåg och tvärbana till Årsta.
Resan började vid Trollberget i Halmstad.
Vi ankom ett regnigt Stockholm på fredagskvällen.
En riktigt stor överraskning var när vi kom fram till Stockholm och klev av tåget. Vi började då söka efter Martin och Sixten för vi visste att de skulle möta upp oss på perrongen. Men innan jag ser dem ser jag några andra jag känner igen och vi blir så paffa! Det var nämligen min storebror Björn och hans familj som hade kommit ner från Umeå. De hade först tackat nej till att komma då det inte funkade praktiskt för familjen men de hade ändrat sig utan att berätta för någon. Inte ens Martin visste om det och med tanke på hur sällan vi är samlade allihopa var det extra roligt! Min äldsta brorson Minton kom springandes emot mig på perrongen (har inte träffat honom sen förra sommaren) och jag började faktiskt böla!
Strax efter att vi "funnit" varandra och förvirringen har lagt sig. Vi trodde ju först inte våra ögon.
Lillebror tog den här (suddiga) bilden på oss allihopa. Björn, pappa, mamma, Pernilla och jag och Emmie med hennes kusiner.
Jag och lillebror innan det är dags för vigselceremonin. Det var lite kallt emellanåt när solen försvann. 
Martin och pappa. Båda väldigt stiliga dagen till ära!
Emmie och kusinen Milian.
Janna och Martin med Sixten som fick en egen liten ring! Och om några veckor blir han storebror! 
Emmie och Minton! Han var så gullig vid henne hela tiden och hon ser upp till honom och det känns tryggt för mig. Han var så hjälpsam att jaga ifatt henne när hon ville springa omkring. 
När man är liten och inte orkar gå är det tacksamt att morbror bär en på axlarna!
Bröllopsmiddagen var på Hotel Hilton i Slussen där alla barnen lekte i fönstrena. 
Bröllopstårtan! Asgod, liksom maten för övrigt!
Jag och mams och paps var barnvakt till Sixten och bodde i lägenheten när Martin och Janna bodde på Hilton. Här är vi på väg tillbaka till Årsta med barnen efter bröllopsmiddagen.
 På söndagen tog vi en heldag inne i stan och vi hann med både det ena och det andra. Vi mötte även upp brudparet och brudens föräldrar och käkade lunch tillsammans. Helt plötsligt dök vaktparaden upp och barnen ville såklart komma nära och titta.
Hand i hand som vanligt :)
Vi gick och vi gick och Emmie åkte mycket vagn. 
 Sent på söndagseftermiddagen åkte mamma och pappa tillbaka till Göteborg medan jag och Emmie stannade en natt till. Vi (jag) valde då att vara kvar i stan med henne ett tag till och strosade runt och såg oss omkring. Men jag kände mig stundtals paranoid att vara i stan med så mycket folk i liv och rörelse speciellt kring tunnelbanan (som hon älskade att åka) att jag var extra försiktig med allt. Jag var inte rädd men det känns ändå som att det finns fler faror som lurar i en så stor stad. 
Jag och min älskling i Kungsträdgården.
Det kändes väldigt kul att jag "fixade" att åka själv med henne till Stockholm och vara inne i centrala stan, hon var mestadels väldigt enkel att ha med och trotsade ingenting. Vi hade inte med oss någon barnvagn (väl där fick vi låna en) utan jag höll henne i ena handen och hade min kabinväska i den andra.
På väg hem från Årsta. Det har varit ett äventyr för Emmie att åka tåg så långt som till Stockholm. 
Så rullar vi hem med tåget! Stockholm är verkligen en vacker stad! 
Sammanfattningsvis har vi haft en superhärlig helg! Emmie har haft så kul med Sixten och vi kom bort från vår annars så inrutade vardag. Tror att det var välbehövligt för henne att komma ifrån Nellie och bara vara med mamma. Vi fick träffa hela min familj, bägge bröderna, alla kusinerna och mina föräldrar. Bröllopet var jättefint anordnat även om det var drop in. T.ex. hade de graverat champagneglas och tryckt upp speciella paraplyer till alla gästerna just för den här dagen. De hade ordnat en fantastisk picknicklunch som vi alla åt på Skansen under tiden vi väntade på att det skulle bli deras tur. Vi var drygt 20 personer som var med på vigseln. Totalt vigdes närmare 500 par på Skansen i lördags...

Tack alla för en supertrevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar