Leta i den här bloggen

måndag, november 10, 2014

Sambon gästbloggar igen!

Förra sommaren skrev jag några rader så nu tyckte jag det var på tiden att dela med mig om hur mitt liv ser ut som pappaledig. Sedan 1:a juni har jag alltså varit pappaledig och tiden hittills har gått väldigt fort. Jag hade inga direkta föreställningar om hur livet skulle se ut som "ledig" från jobbet. Det började ganska lugnt med en Emmie som inte var så aktiv utan satt still på samma plats där man satte henne. Största farhågan då minns jag var att hon skulle tippa bakåt och slå i huvudet men det skulle inte dröja många veckor förrän det riktiga jobbet tog vid när krypandets ålder satte fart. Idag är hon snabb som en iller och kryper inte alls längre. Halva dagen består av att hålla koll på henne så hon inte trillar ner från möbler hon bestiger eller hindra henne från att käka jord och annat olämpligt. Andra halvan består i att leka, äta, ut och gå med vagnen, hälsa på vänner, hälsa på öppna förskolan etc etc. Det blir inte mycket egentid förutom en halvtimma vid hennes powernap mitt på dagen. Även om det är en fantastisk tid som pappaledig är det skönt när sambon kommer hem runt 17-snåret och jag kan hämta andan.
Emmie tar en powernap. Pappa får en halvtimmas egentid :)
Idag har jag haft en typisk pappadag som började kl 7.30 med käk, borsta tänderna, byta blöja och leka en kvart. Sen var vi tvungna att åka ut till husbygget och prata med el- och VVS-gubbarna för att klargöra dragningar av rör och el. Allt gick bra så vi passade på att dra inom Maxi och handla lite på vägen hem genom Flygstaden. Emmie är en klippa att ha med sig i affären och det brukar gå mycket smidigt. Väl hemma drog vi igång en pulled pork som skulle koka i 6 timmar. Vi hade i öl, Coca-cola, "ful"-whisky, chili, spiskummin, tomatpuré, svartpeppar, lök och lite annat.
Resultatet av pulled pork - blev ett jäkla bra drag i smaken av alla ingredienserna.
 Kl 15 var det åter dags att åka ut till huset och bjuda på fika. Det är dels trevligt att snacka med gubbarna och samtidigt skapar det ett förtroende för deras jobb. Så fort Helena kom hem var jag tvungen att köra till tippen med ytterligare ett helt lass skräp, allt från isolering till el-kablar, gipsplattor, OSB-skivor, förpackningsmaterial, tegelpannor, frigolit, buntband, you name it...
Som kvällsmat blev det pulled pork med tortillas och grönsaker. Satt som en smäck :)
Hann även med ett snabbpass på gymmet så man inte tappar formen helt när man går i sin kaffedimma hela dagarna :) Nu blir det fotbollsgala och kontrollräkna kakel och klinker.

Go kväll!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Småbarnstiden är tuff men härlig och rolig. Ta vara på den, den kommer inte igen. Rätt som det är så är hon tonåring och börjar dejta och då gäller det att hålla alla ojusta killar på avstånd ;)
    Mormor

    SvaraRadera
  3. Helt rätt, mamma! Vi njuter för fullt, det känns lite trist att föräldraledigheten snart är slut. Men då tar nästa fas vid och det blir nog också spännande!

    SvaraRadera