Leta i den här bloggen

söndag, november 16, 2014

Makroekonomi

Det kanske inte låter som världens sexigaste boktitel men den här boken hade jag som kurslitteratur när jag läste Nationalekonomi på Högskolan. I kursen ingick tre delkurser; Mikroekonomi, Makroekonomi och Finansiell ekonomi. Jag minns att Mikro var både "enkelt" och kul. Det var greppbart och förståeligt. Jag var tokladdad inför Makro men då blev det tufft. Inte alla lika greppbart och förståeligt. Men otroligt intressant och jag ville verkligen förstå! En del var ganska logiskt men det mesta var ganska tungt faktiskt. Makroekonomi är samhällskunskap när den är som svårast. Men om man förstår en del av makroekonomi förstår man så mycket mer av det samhälle vi lever i. Det är ett viktigt ämne som berör oss alla på ett eller annat sätt.

Exempel på kapitel: Arbetslöshet och inflation, Sveriges tillväxt, Penning- och finanspolitik i den öppna ekonomin, Konjunkturen och Finansiella kriser.

Idag rotade jag fram boken ur källaren efter att en jobbarkompis påmint mig om den. Hon har fått ett nytt jobb och känner att hon vill läsa på för att vara bättre rustad inför nya jobbet. Vi har läst samma kurs och hade samma bok. Vi insåg att vi känner precis samma sak inför ämnet Makroekonomi. Genom henne blev jag så sugen på att förkovra mig igen. Får se hur mycket jag kommer igenom. Jag har ju betydligt mer erfarenhet idag än jag hade när jag läste kursen för 11 år sedan så jag borde ha lättare att förstå en del av innehållet. Samtidigt som jag inte har den läsvana (av sån här litteratur) som jag hade när jag pluggade. Men jag vill fortsätta lära mig och utmanas. Sambon är också intresserad av sånt här så vi får väl försöka lära oss tillsammans. 
Tur man sparat en del kurslitteratur!

Emmie tittar nyfiket på alla diagram som visar sambandet mellan BNP och ränta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar