Leta i den här bloggen

fredag, januari 24, 2014

Rosa = dotter?

Innan jag fick barn tänkte jag att jag inte vill att det ska vara för överdrivet med rosa och blått. Alltså massa rosa om det blev en tjej och blått om det blev en kille. Funderar nu på hur det blivit. Vill tro att vi är hyfsade på det i alla fall, vi har inte bara rosa, lila och volanger på Emmies kläder och filtar mm. Men jag måste medge att jag verkligen gillar det flickiga och tycker att det finns så mycket fint som jag vill köpa till henne. Idag har hon på sig vitt och mintgrönt med rosa scarf och strumpor.
Oftast har hon ingen scarf (dreggellapp) och oftast har hon vita strumpor. Scarf och strumpor har vi för övrigt inte köpt själva. Dessutom har hon mycket kläder i andra färger men ofta har de en flickig look. Dock inte alla. Hon har en del neutrala kläder också, tex pyjamaser. Det finns mycket fint som inte är flickigt, Emmie är så söt ändå :)

Snart ska Emmie döpas och hon ska ha den klänning som jag döptes i. Faktum är att jag är den som senast döptes i den här klänningen (1977) och innan mig var det min mamma, Emmies mormor alltså (1956). Spetsklänningen är gjord utav tyget från min mosters brudslöja så den hade inte min mamma när hon döptes. Givetvis är tygklänningen rosa med ett rosa sidenband till. 
Jag vet ännu inte vad jag ska ha på mig på dopet (närmaste veckans största uppdrag). Men jag ska i alla fall matcha Emmie med rosa nagellack!
Annat Emmie har som är rosa är dessa fina (skid)handskar som hon fick i julklapp. De är så söta och såklart också varma nu när vi till sist fått minusgrader. Matchar väl den röda mössan sådär... men det struntar vi i. Dessa har hon på sig i vagnen varje dag. 
Måste också få visa Emmies söta badblöja (är egentligen som en badbyxa bara) som vi köpte på babysimmet i söndags. Det fanns två olika att välja på i hennes storlek, den här prickiga med volang och den andra var röd med fiskar på. Jag tyckte den röda som inte var överdrivet flickig men frågade sambon och han tyckte absolut den prickiga med volang; "Det ska synas att hon är tjej!" sa han :) Och när hon väl fått på sig badblöjan tyckte jag också att denna var finast! Älskade unge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar