Leta i den här bloggen

söndag, oktober 25, 2015

Nytt matbord

Äntligen har vi hittat ett fint och rejält matsalsbord! Det har legat högt på priolistan men det har varit svårt att hitta bord med åtta stolar som vi velat ha. Det ska ju först och främst vara snyggt och passa oss men det ihop med bra pris är inte lätt. Men igår var vi hos Rowico som är en möbelgrossist här i Halmstad, de har utförsäljning några gånger per år och denna gången hittade vi möbler till riktigt bra pris. Det blev ett rejält ekbord 220x110 och åtta stolar i brunt microfibertyg. De är riktigt sköna att sitta på!
Emmie provsitter första stolen som pappa packat upp. 
Bordet var astungt! Fick ta hjälp av grannen för att få upp det när det skulle vändas upp på benen.
Såhär ser stolen ut.
Bordet på plats men lampan hänger inte mitt över så den måste vi fixa till.
Smidigare att ha sex stolar framme till vardags och duka med åtta när vi har många gäster. 
Gott om plats på vårt fina matbord.
Vårt förra bord var 150x84 så det är verkligen stor skillnad mot vårt nya. Men med iläggsskiva blev bordet 50 cm längre.
Nu är det gamla möblemanget utlagt på Blocket så vi hoppas bli av med det ganska snabbt. 

5 kommentarer:

  1. Hej igen (man har ju följt er blogg ett tag nu.. :)
    Vi håller som sagt på att bygga en liknande hus som er och just nu är det väldigt fokus på elen. Jag har lite frågor om funderingar och undrar om vi kanske skulle kunna kontaktas via mail?

    Stort tack på förhand och tack för en mycket matnyttig blogg :)

    / Jimmy

    SvaraRadera
  2. Hej Jimmy!
    Ni får gärna höra av er med frågor. Maila helenaloftvall@hotmail.com.
    Hoppas kunna vara till hjälp!
    /Helena

    SvaraRadera
  3. Gud vilket virrigt inlägg det blev sist.. Det har varit ett par tuffa dagar och grammatikkunskaperna verkar ha ramlat bort någonstans längs vägen.. :) Tackar, vi hörs igen via mail!

    SvaraRadera
  4. Hej Helena,
    Vilken fin blogg du har. Igår och idag har jag plöjt dina inlägg om husbygget. Jag drömmer också om att bygga hus, har alltid gjort. Är precis som du göteborgare men vill inte lämna stan. Står i tomtkö i Härryda och väntar på att ett område ska släppas men det dröjer 1-2 år, buhu. När tomterna väl släpps är jag LIVRÄDD att vi inte ska få någon.
    Under tiden jag väntar har jag perioder när husdrömmarna blir starkare och då försöker jag leta upp bloggar. Har alltid sett Trend som ett drömhus med lite ändrad planlösning men nu fick jag verkligen upp ögonen för er version.
    En fråga som jag alltid funderat på - när man väljer bort grejer från eksjöhus och köper själv - som vitvaror, tvättstuga, garderober etc - hur funkar det rent praktiskt? Går den kostnaden på huslånet man tar genom banken eller lägger man de pengarna själv? Fattar du vad jag menar? Kan man liksom köpa på faktura eller ska man ha en buffert på 100-300000 för att köpa själv?
    Lycka till med graviditeten och det kommande (hektiska) livet som tvåbarnsmamma. Kommer att titta in ibland och följa er.

    SvaraRadera
  5. Hej Jenny! Kul att du hittat min blogg och att du gillar vår planritning.
    Vi valde bort en del av Eksjöhus standardgrejer, tex garderober, blandare, badrums- och tvättstugeinredning. Vi tog det mesta vid sidan av med sparade medel men nån faktura åkte med till banken och min uppfattning är att det är banken som avgör om det är okej. I vårt fall var det inget sexsiffrigt belopp så vi kunde hantera det och dessa sidoutgifter kom pö om pö under byggtiden.
    Hoppas ni får tomt även om ni får vänta ett tag till!

    SvaraRadera