Leta i den här bloggen

lördag, oktober 18, 2014

Boktips

Jag läser sällan böcker numera. Och ännu mer sällan läser jag ut böcker. Jag är en person som gärna lånar böcker på bibblan men de där fyra veckorna går fort och jag får ofta lämna tillbaka en bok när jag knappt kommit halvvägs. Jag skulle kunna piska mig till att läsa snabbare men jag är ofta för trött. Försöker läsa på tåget men ofta går ögonen i kors och jag somnar nästan. 

Just nu läser jag en bok som jag verkligen gillar! Hoppas jag hinner läsa ut den innan det är dags att lämna tillbaka den. Jag fick stå i kö länge så jag lär inte kunna låna om den. Den heter Vardagsmakt och är skriven av retorikexperten Elaine Eksvärd. Hon tar upp 10 olika vägar till vardagsmakt, tex social makt, auktoritetsmakt och utseendemakt. Den är så himla bra skriven, konkret och med tydliga exempel på vardagssituationer då man faktiskt kan få makt om man vet hur man ska göra. Vissa saker är ganska självklara, iaf för mig men jag har ändå fått många nya tankar. Tror nog att jag behöver läsa den igen för att minnas så mycket som möjligt. Det är nog lika bra att jag går ut och köper den :)
Egentligen älskar jag att läsa böcker men har alltid varit en periodare. Sen jag fick barn har den icke-läsande perioden vuxit sig större. Förr köpte jag alltid böcker och fyllde bokhyllan. Nu har vi ingen plats så de flesta böckerna är nedpackade i källaren. Nån bokhylla med böcker kommer nog upp i huset men då får vi plocka ut de vi verkligen vill ha uppe. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar