Leta i den här bloggen

onsdag, februari 13, 2013

Tänkvärd och gripande dokumentär

Igår kväll såg jag en väldigt bra (och skrämmande) dokumentär på SVT. Den heter Bully och handlar om mobbing. Dokumentären har belönats med flera priser och uppmärksammats stort. Jag hoppas alla som jobbar med barn och ungdomar ser den här filmen. Det högg verkligen tag i mig. Man hoppas såklart att ens egna barn inte råkar ut för mobbning men man vill heller inte att de utsätter någon annan för det. Vet egentligen inte vilket som är värst, att ens barn blir mobbat eller att det mobbar. Fruktansvärt båda delarna.

Att retas eller att bli retad är nog något som de flesta råkat ut för någon gång under sin uppväxt, iaf jag. Men regelrätt mobbing är så mycket värre och det måste vi vuxna se och höra. En gång för flera år sen såg jag flera pojkar tracka en annan pojke på spårvagnen. Det var iaf så jag uppfattade situationen. Jag blev så förbannad och frågade vad "fan de höll på med". De svarade att de bara skojade, såklart. Men de slutade tracka den där killen, åtminstone för stunden. Har ibland funderat på hur det gick för honom.

Jag kan verkligen rekommendera er att se den här dokumentären.
www.svt.se/dox/bully

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar