Leta i den här bloggen

lördag, maj 23, 2015

Emmie sover i eget rum

Äntligen sover vår prinsessa i stor säng i eget rum. Innan har hon sovit i spjälsäng som stått vid fotändan av vår säng. Jag provade att flytta in spjälsängen till hennes rum för ett par veckor sen men lyckades inte natta henne i den. Hon har varit van (bortskämd) med att vi nattat henne i vår säng så att hon kunnat somna tätt intill. Sen har vi lagt över henne i spjälsängen men det har hänt ganska ofta att hon vaknat på natten och vi har då låtit henne sova mellan oss. 
Vi köpte en fin barnsäng av goda vänner och den blev jättefin på hennes rum. Vi bäddade och gjorde i ordning sängen i torsdags kväll när hon hade somnat. Igår (fredags) morse tog jag med henne in på rummet för att visa att hon fått den ny sängen som vi pratat om innan. Vi hade lite tid innan det var dags att cykla till dagis så vi pratade om den fina sängen och jag läste en saga för henne i den. På kvällen fortsatte vi prata om sängen, att hon skulle få sova i den men att vi fanns nära och skulle komma om hon vaknade. Nu vet jag inte om hon förstod allt men jag tänker att det var viktigt att få henne att känna en positiv känsla och tycka om sin nya säng. Fördelen med denna säng är såklart att vi kan ligga bredvid henne och natta henne i den. Den är visserligen bara 70 cm bred så det är lite trångt men det går. Med tiden räcker det kanske att sitta bredvid sängen och läsa kvällssaga. 

Vi lyckades natta henne med sagoläsning och lite sång, som vi brukar. När hon hade somnat hoppades vi bara att hon inte skulle vakna snart igen men när vi gick och la oss vid 23.30 sov hon fortfarande så sött. När kl var ca 04 vaknade jag till, av mig själv, och bestämde mig för att gå upp och kolla till henne. Och jodå, hon sov fortfarande sött! Inte förrän vid kvart i sju hörde vi Emmies nyvakna röst i baby watchen. Sambon hämtade henne och vi gosade i vår säng en stund till. 

Senare tog jag Emmie i handen och sa att vi måste gå och bädda hennes säng. Och vi flyttade ut spjälsängen från vårt sovrum. Tänker att det var bra symboliskt och vi sa till henne att hon varit duktig och en stor tjej nu. Vi var stolta och jag tror faktiskt att Emmie var stolt över sig själv. En riktigt bra start på helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar